Lukiolaisten oppilaskuljetukset

KOULUMATKA-AVUSTUS
Koulumatkatuki 1.8.2017 alkaen – Joroisten kunta maksaa kuljetusavustusta KELAn kuljetustukiperiaatteiden mukaisesti yli 43€ ylittävältä osuudelta niille, joiden koulumatka on 5-10 km. – KELA maksaa vastaavasti yli 43€ olevat kustannukset niille, joiden koulumatka on yli 10 km – tukea anotaan sivistystoimelta toteutuneiden kustannusten perusteella

KELAn koulumatkatuki korvaa päivittäisten koulumatkojen kustannuksia. Kela maksaa koulumatkatukea ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskeleville.

Voit saada koulumatkatukea, kun koulumatkan pituus on vähintään 10 kilometriä ja kustannukset ylittävät 54 euroa kuukaudessa. Maksat aina itse omavastuuosuuden 43€/kk. Toimi näin:

• Täytä koulumatkatukihakemus ja toimita se lukion kansliaan.
  • Jos käytät bussia, hae kansliasta erillinen ostotodistus. Ostotodistuksella voit ostaa lipun 43€:lla.
  • Ensimmäinen lippu on ostettava itse Matkahuollosta.
  • Seuraavat liput voi ladata suoraan bussista ja maksaa omavastuuosuuden kuljettajalle.

Voit tietyssä tilanteessa saada koulumatkatukea omaan matkustustapaan esimerkiksi autolla matkustamiseen (kts. perustelut KELAn sivuilta). Myös tällöin täytyy Sinun täyttää koulumatkatukihakemus ja toimittaa se koulun kansliaan.

Katso tarkemmin tietoa koulumatkatuesta osoitteesta: http://www.kela.fi/koulumatkatuki ja valitse ”Koulumatkatuki-info”