1. Iso luento
Erilaisia oppimisajatuksia:
TPACK:
Technological Pedagogical Content Knowledge
SAMR:
Substitution – Technology acts as a direct tool substitute with no functional improvement
Augmentation – Technology acts as a direct tool substitute with functional improvement
Modification – Technology allows for significant task redesign
Redefinition – Tech allows for the creation of new tasks, previously inconceivable
CONE: pyramidimalli
Tarkasteltaessa eri ikäluokkien elämänkaarta syntymästä tähän päivään huomataan, että tekninen kehitys on kokoajan ollut kiihtyvää. Esimerkiksi yliopistoikäiset ovat kasvaneet maailmassa, jossa netti on ollut kokoajan ja vastaavasti nykyiset alakoululaiset ovat kasvaneet, jossa mobiiliset ratkaisut ovat olleet arkipäivää vauvasta asti.
Tämän osioin jälkeen oli vuorossa lyhyet tapausesittelyt ympäri Eurooppaa, niissä opettajat kertoivat lyhyesti omia kokemuksiaan Ipadien käytöstä.
Pienet, opettajien kertomana:
Ipad tarjoaa helpon mahdollisuuden lähestyä kirjallisuutta ja muuta opetusta/oppimista uudelta kannalta, oppiminen ja ajattelun kehittyminen voi tapahtua :
lukemalla
dramatisoimalla
kirjoittamalla erilainen loppu
tekemällä elokuva
Mahdollisuus tehdä muistiinpanoja virtuaalikirjan muodossa, joka mahdollistaa multimedian käytön.
Mahdollisuus äänen visualisointiin
Iltapäivällä vuorossa olivat yksityiskohtaisemmat ja laajemmat koulukohtaiset esimerkit.
1. Hove Park School
Ensimmäisenä oli vuorossa Hove Park School n. 1600 oppilaan koulu, joka olikin sitten perjantaina meidän kouluvierailun kohde.
Koulu oli Englannin koulutestauksissa pärjännyt todella huonosti ja oli jatkuvasti lehdissä kaikenlaisten ikävien tapahtumien johdosta. Tällöin koulun johto ja opettajat ja henkilökunta päättivät, että muutosta on tultava!
Opetusmenetelmiä ja -välineitä päätettiin uudistaa ja samalla panostaa koko koulun sisäiseen henkeen. Ulkoiseen rakennukseen ei juuri kiinnitetty huomiota, vaan panostus oli sisällä, niin rahallisesti kuin henkisesti. Kun tähtäin oli asetettu, alettiin miettiä mitä sen saavuttamiseksi tehtäisiin, päätettiin hankkia tabletteja. Hankintapäätöksen jälkeen tutustuttiin ja tutkittiin tarjolla olevia ratkaisuja ja päädyttiin Ipadeihin, koska todettiin niiden olevan hintalaatu-suhteeltaan parhaita.
Päätöstä ei ole tarvinnut katua. Laitteet hankittiin monenkirjavalla rahoitussysteemillä: osan laitteista maksoivat kokonaan vanhemmat, osaan saantiin mukaan sponsoreita ja myös koulussa on joitakin lainakoneita. Tavoitteena oli saada kaikille oppilaille oma henkilökohtainen tabletti, josta he olisivat vastuussa. Tavoite toteutui ja kokemukset ovat olleet huikeita, ongelmia ei juuri ole ollut ja oppilaiden motivaatio ja tulokset ovat parantuneet ja mikä mielenkiintoisinta myös sosiaalisista taustoista johtuvat erot kapenivat. Tällä hetkellä koulu on noussut Englannissa hyvien koulujen luokkaan ja on työpaikkana haluttu.
Opettajille laitteet annettiin ensin, mutta oppilaat kuroivat eron nopeasti kiinni ja menivät monelta osin myös ohitse, myös opettajille on muodostunut omat “erikoisalansa” jonka he hallitsevat hyvin. Käytettävät appsit olivat enemmän ns. yleisappseja: Keynote, Pages, Numbers, Showbie, Explaineverything jne eli mitään esim. tiettyä matematiikka appsia ei käytetty. Myös vanhempien asenteet ovat muuttuneet, lasten töistä ollaan ylpeitä ja niitä esitellään myös tuttaville ja nähdään paremmin sähköisten laitteiden merkitys opiskelussa. Mutta koulussa tabletit eivät olleet itsetarkoitus, vaan myös perinteisiä menetelmiä käytetään sujuvasti rinnalla.
2. Lever House primary school
Esityksessä panostettiin enemmän hallintaan, joka ei riviopettajan kannalta ollut aivan niin kiinnostavaa kuin edellinen. Mutta joitain asioita tuli poimittua. Nykyisessä koulumaailmassa on oltava joustava ja sopeutuva, jotta pärjää ja mahdollistaa oppilaille hyvät lähtökohdat.
Tässä koulussa tablettien hallinta yms. oli edelleen säilytetty enemmän koululla ja korostettiin sitä, että käytettäviä appseja on mietittävä tarkkaan eikä poukkoilla jatkuvasti eri appsien välillä.
Sinänsä opetus oli avointa, oppilaat eivät välttämättä olleet aina juuri luokassa oppitunnilla, vaan jossakin päin koulualuetta, lisäksi monilla oppilailla oli oikeus päivittää koulun blogia. Myöskään täällä ei juuri väärinkäytöksiä ollut esiintynyt.
3. The World School
Tästä ei meille valitettavasti paljoa mieleen jäänyt, paitsi että koulu toimii suurelta osin sähköisesti ympäri maailmaa. The World School.
Matkaraportti: Bett2014Tammikuu 201417.2.2014