Keskiviikko 22.1.2014

TPACK:

Tech­no­lo­gi­cal Pe­da­go­gi­cal Con­tent Know­led­ge

SAMR:

Subs­ti­tu­ti­on – Tech­no­lo­gy acts as a di­rect tool subs­ti­tu­te with no func­ti­o­nal imp­ro­ve­ment

Aug­men­ta­ti­on – Tech­no­lo­gy acts as a di­rect tool subs­ti­tu­te with func­ti­o­nal imp­ro­ve­ment

Modi­fi­ca­ti­on – Tech­no­lo­gy al­lows for sig­ni­fi­cant task re­de­sign

Rede­fi­ni­ti­on – Tech al­lows for the cre­a­ti­on of new tasks, pre­vi­ous­ly in­con­cei­vab­le

CONE: py­ra­mi­di­mal­li

Tar­kas­tel­ta­es­sa eri ikä­luok­kien elä­män­kaar­ta syn­ty­mäs­tä tä­hän päi­vään huo­ma­taan, että tek­ni­nen ke­hi­tys on ko­ko­a­jan ol­lut kiih­ty­vää. Esi­mer­kik­si yli­o­pis­to­i­käi­set ovat kas­va­neet maa­il­mas­sa, jos­sa net­ti on ol­lut ko­ko­a­jan ja vas­taa­vas­ti ny­kyi­set ala­kou­lu­lai­set ovat kas­va­neet, jos­sa mo­bii­li­set rat­kai­sut ovat ol­leet arki­päi­vää vau­vas­ta asti.

Tä­män osi­oin jäl­keen oli vuo­ros­sa ly­hy­et ta­paus­e­sit­te­lyt ym­pä­ri Eu­roop­paa, niis­sä opet­ta­jat ker­toi­vat ly­hy­es­ti omia ko­ke­muk­si­aan Ipa­dien käy­tös­tä.

Pienet, opettajien kertomana:

Ipad tar­jo­aa hel­pon mah­dol­li­suu­den lä­hes­tyä kir­jal­li­suut­ta ja muu­ta ope­tus­ta/op­pi­mis­ta uu­del­ta kan­nal­ta, op­pi­mi­nen ja ajat­te­lun ke­hit­ty­mi­nen voi ta­pah­tua :

lu­ke­mal­la

dra­ma­ti­soi­mal­la

kir­joit­ta­mal­la eri­lai­nen lop­pu

te­ke­mäl­lä elo­kuva

Mah­dol­li­suus teh­dä muis­tiin­pa­no­ja vir­tu­aa­li­kir­jan muo­dos­sa, joka mah­dol­lis­taa mul­ti­me­di­an käy­tön.

Mah­dol­li­suus ää­nen vi­su­a­li­soin­tiin

Ilta­päi­väl­lä vuo­ros­sa oli­vat yk­si­tyis­koh­tai­sem­mat ja laa­jem­mat kou­lu­koh­tai­set esi­mer­kit.

1. Hove Park School

En­sim­mäi­se­nä oli vuo­ros­sa Hove Park School n. 1600 op­pi­laan kou­lu, joka oli­kin sit­ten per­jan­tai­na mei­dän kou­lu­vie­rai­lun koh­de.

Kou­lu oli Eng­lan­nin kou­lu­tes­tauk­sis­sa pär­jän­nyt to­del­la huo­nos­ti ja oli jat­ku­vas­ti leh­dis­sä kai­ken­lais­ten ikä­vien ta­pah­tu­mien joh­dos­ta. Täl­löin kou­lun joh­to ja opet­ta­jat ja hen­ki­lö­kun­ta päät­ti­vät, että muu­tos­ta on tul­ta­va!

Ope­tus­me­ne­tel­miä ja -vä­li­nei­tä pää­tet­tiin uu­dis­taa ja sa­mal­la pa­nos­taa koko kou­lun si­säi­seen hen­keen. Ul­koi­seen ra­ken­nuk­seen ei juu­ri kiin­ni­tet­ty huo­mi­o­ta, vaan pa­nos­tus oli si­säl­lä, niin ra­hal­li­ses­ti kuin hen­ki­ses­ti. Kun täh­täin oli ase­tet­tu, alet­tiin miet­tiä mitä sen saa­vut­ta­mi­sek­si teh­täi­siin, pää­tet­tiin hank­kia tab­let­te­ja. Han­kin­ta­pää­tök­sen jäl­keen tu­tus­tut­tiin ja tut­kit­tiin tar­jol­la ole­via rat­kai­su­ja ja pää­dyt­tiin Ipa­dei­hin, kos­ka to­det­tiin nii­den ole­van hin­ta­laa­tu-suh­teel­taan par­hai­ta.

Pää­tös­tä ei ole tar­vin­nut ka­tua. Lait­teet han­kit­tiin mo­nen­kir­ja­val­la ra­hoi­tus­sys­tee­mil­lä: osan lait­teis­ta mak­soi­vat ko­ko­naan van­hem­mat, osaan saan­tiin mu­kaan spon­so­rei­ta ja myös kou­lus­sa on joi­ta­kin lai­na­ko­nei­ta. Ta­voit­tee­na oli saa­da kai­kil­le op­pi­lail­le oma hen­ki­lö­koh­tai­nen tab­let­ti, jos­ta he oli­si­vat vas­tuus­sa. Ta­voi­te to­teu­tui ja ko­ke­muk­set ovat ol­leet hui­kei­ta, on­gel­mia ei juu­ri ole ol­lut ja op­pi­lai­den mo­ti­vaa­tio ja tu­lok­set ovat pa­ran­tu­neet ja mikä mie­len­kiin­toi­sin­ta myös so­si­aa­li­sis­ta taus­tois­ta joh­tu­vat erot ka­pe­ni­vat. Täl­lä het­kel­lä kou­lu on nous­sut Eng­lan­nis­sa hy­vien kou­lu­jen luok­kaan ja on työ­paik­ka­na ha­lut­tu.

Opet­ta­jil­le lait­teet an­net­tiin en­sin, mut­ta op­pi­laat ku­roi­vat eron no­pe­as­ti kiin­ni ja me­ni­vät mo­nel­ta osin myös ohit­se, myös opet­ta­jil­le on muo­dos­tu­nut omat “eri­kois­a­lan­sa” jon­ka he hal­lit­se­vat hy­vin. Käy­tet­tä­vät app­sit oli­vat enem­män ns. ylei­sapp­se­ja: Key­no­te, Pa­ges, Num­bers, Show­bie, Exp­lai­ne­ve­ryt­hing jne eli mi­tään esim. tiet­tyä ma­te­ma­tiik­ka app­sia ei käy­tet­ty.  Myös van­hem­pien asen­teet ovat muut­tu­neet, las­ten töis­tä ol­laan yl­pei­tä ja nii­tä esi­tel­lään myös tut­ta­vil­le ja näh­dään pa­rem­min säh­köis­ten lait­tei­den mer­ki­tys opis­ke­lus­sa. Mut­ta kou­lus­sa tab­le­tit ei­vät ol­leet itse­tar­koi­tus, vaan myös pe­rin­tei­siä me­ne­tel­miä käy­te­tään su­ju­vas­ti rin­nal­la.

2. Lever House primary school

Esi­tyk­ses­sä pa­nos­tet­tiin enem­män hal­lin­taan, joka ei rivi­o­pet­ta­jan kan­nal­ta ol­lut ai­van niin kiin­nos­ta­vaa kuin edel­li­nen. Mut­ta joi­tain asi­oi­ta tuli poi­mit­tua. Ny­kyi­ses­sä kou­lu­maa­il­mas­sa on ol­ta­va jous­ta­va ja so­peu­tu­va, jot­ta pär­jää ja mah­dol­lis­taa op­pi­lail­le hy­vät läh­tö­koh­dat.

Täs­sä kou­lus­sa tab­let­tien hal­lin­ta yms. oli edel­leen säi­ly­tet­ty enem­män kou­lul­la ja ko­ros­tet­tiin sitä, että käy­tet­tä­viä app­se­ja on mie­tit­tä­vä tark­kaan eikä pouk­koil­la jat­ku­vas­ti eri app­sien vä­lil­lä.

Si­nän­sä ope­tus oli avoin­ta, op­pi­laat ei­vät vält­tä­mät­tä ol­leet aina juu­ri luo­kas­sa oppi­tun­nil­la, vaan jos­sa­kin päin kou­lu­a­lu­et­ta, li­säk­si mo­nil­la op­pi­lail­la oli oi­keus päi­vit­tää kou­lun blo­gia. Myös­kään tääl­lä ei juu­ri vää­rin­käy­tök­siä ol­lut esiin­ty­nyt.

3. The World School

Täs­tä ei meil­le va­li­tet­ta­vas­ti pal­joa mie­leen jää­nyt, pait­si että kou­lu toi­mii suu­rel­ta osin säh­köi­ses­ti ym­pä­ri maa­il­maa. The World School.

Mat­ka­ra­port­ti: Bett2014Tam­mi­kuu 201417.2.2014