OPINNOT MUISSA OPPILAITOKSISSA

AMMATILLISEN OPPILAITOKSEN KURSSIT

Am­ma­til­li­sia opin­to­ja voi jos­sain mää­rin yh­dis­tää lu­kio-opin­toi­hin. Yh­teis­työ­so­pi­mus on voi­mas­sa Ete­lä-Sa­von am­mat­ti- ja ai­kuis­o­pis­ton Ese­dun kans­sa. Kurs­sit suo­ri­te­taan pää­osin Ese­dun Ju­van yk­si­kös­sä. Jo­rois­ten lu­ki­on opis­ke­li­ja voi suo­rit­taa seu­raa­via am­ma­til­li­sia kurs­se­ja: ensi­apu I ja II, hy­gie­ni­a­o­saa­mi­nen, an­nis­ke­lu­o­saa­mi­nen, työ­tur­val­li­suus, tuli­työ.

Ly­hy­et am­ma­til­li­set kurs­sit:

1.  li­sää­vät kiin­nos­ta­vuut­ta­si työn­haus­sa
  2. li­sää­vät työ­e­lä­mä­val­miuk­si­a­si
  3.  ri­kas­tut­ta­vat tut­kin­to­a­si
  4.  pa­ran­ta­vat jat­ko-opin­nois­sa tar­vit­ta­via tai­to­ja­si
  5.  pa­ran­ta­vat osaa­mis­ta­si saa­dak­se­si kesä­työ­pai­kan tai työ­pai­kan opin­to­jen jäl­keen
  6. àvaih­te­lu li­sää opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­o­ta
  7. àmah­dol­lis­ta­vat oman­nä­köi­sen opin­to­po­lun

YRIT­TÄ­JYYS­KURS­SIT

Jo­rois­ten lu­kio jär­jes­tää yh­teis­työs­sä Ju­van, Ran­ta­sal­men ja Sul­ka­van lu­ki­oi­den kans­sa yrit­tä­jyy­den al­kei­siin liit­ty­vää ope­tus­ta lu­ki­o­lai­sil­le. Yrit­tä­jyys­kurs­sit ovat mah­dol­li­sim­man käy­tän­nön­lä­hei­siä ja pal­ve­le­vat esi­mer­kik­si lu­ki­o­lais­ten kesä­töi­hin ha­keu­tu­mis­ta. Yrit­tä­jyys­kurs­seil­la tu­tus­tu­taan toi­mi­viin yri­tyk­siin te­ke­mäl­lä nii­hin opin­to­vie­rai­lu­ja ja har­joit­ta­mal­la nii­den kans­sa muu­ta­kin yh­teis­toi­min­taa. Tu­le­vas­ta kurs­si­tar­jon­nas­ta tie­do­te­taan luku­vuo­den ai­ka­na.

Ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa ole­vat yrit­tä­jyys­kurs­sit: YH5 Yri­tyk­set ja yrit­tä­jyys, YH6 Asi­a­kas­pal­ve­lu, YH7 Mark­ki­noin­ti, YH8 Pon­nah­dus bis­nek­seen – ide­as­ta eu­roik­si, YH9 Joh­ta­juus ja alais­tai­dot

ISOVERSTAS

ISO­vers­tas tar­jo­aa op­pi­lail­le mah­dol­li­suu­den opis­kel­la ver­kos­sa peri­aat­tees­sa kaik­kia lu­ki­o­kurs­se­ja. Eten­kin val­ta­kun­nal­lis­ten sy­ven­tä­vien kurs­sien suo­rit­ta­mi­ses­sa opis­ke­li­jat voi­vat hyö­dyn­tää ISO­vers­taan kurs­si­tar­jon­taa. Kou­lun kurs­si­tar­jot­ti­mes­sa ole­via kurs­se­ja ei voi suo­rit­taa ISO­vers­taas­sa. Lisä­tie­to­ja kurs­sien suo­rit­ta­mi­ses­ta an­ta­vat reh­to­ri Timo Smo­lan­der ja leh­to­ri Ari She­meik­ka. Tu­tus­tu ISO­vers­taa­seen osoit­tees­sa http://www.iso­vers­tas.fi ! ISO­vers­taan opin­to­tar­jon­ta luku­vuon­na 2015-2016 löy­tyy va­lit­se­mal­la edel­lä mai­ni­tus­ta osoit­tees­ta ”Opin­to­tar­jon­ta”, ”Verk­ko­kurs­sit” ja sit­ten ”ISO­vers­taan mak­sul­li­nen kurs­si­tar­jon­ta”. ISO­vers­taan kurs­seil­le il­moit­tau­tu­mi­nen on si­to­va ja kes­ken­jää­nees­tä kurs­sis­ta opis­ke­li­jal­ta ve­loi­te­taan ko­ko­nai­suu­des­saan kurs­sin hin­ta 130 €. Suo­ri­te­tut kurs­sit luon­nol­li­ses­ti kus­tan­taa kou­lu. Il­moit­tau­tu­mi­set ISO­vers­taan verk­ko­kurs­seil­le hoi­taa opin­to­jen oh­jaa­ja.

ALUEELLINEN YHTEISTYÖ

Alu­een lu­ki­ot (Jo­roi­nen, Juva, Ran­ta­sal­mi, Sul­ka­va, Hei­nä­vesi, Tuus­nie­mi) har­joit­ta­vat yh­teis­työ­tä, jo­hon vel­voit­taa lu­ki­o­lain (LL) 5§. Py­kä­län mu­kaan kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän tu­lee olla yh­teis­työs­sä alu­eel­la toi­mi­vien lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen, am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen ja muun kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän kans­sa. Luku­vuo­den 2015-2016 ai­ka­na yh­teis­työ­tä jat­ke­taan, jot­ta ope­tuk­sen moni­puo­li­suus ja laa­duk­kuus tur­va­taan kai­kis­sa lu­ki­ois­sa.

Alu­eel­lis­ta yh­teis­työ­tä teh­dään tar­jo­a­mal­la alu­een lu­ki­o­lai­sil­le muun mu­as­sa yh­teis­tä ope­tus­ta, op­pi­las­kun­ta­yh­teis­työt­tä, eri­lai­sia pal­loi­lu­tur­nauk­sia ja tu­tor­kou­lu­tus­ta.

Jo­rois­ten lu­kio opin­to-opas lv 2015-2016Kesä­kuu 201511.12.2013