Joroisten lukion arviointi lukuvuonna 2015-2016
1. Opetussuunnitelman toteuttaminen, opetus ja opetusjärjestelyt osana ops-työskentelyä (laatukortti kohta 3)
2. Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki (laatukortti kohta 4)
Yhteisöllinen ja yksilöllinen oppilashuolto osana koulun toimintakulttuuria. Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki uuden oppilashuoltolain näkökulmasta.
3. Fyysinen oppimisympäristö ja sen turvallisuus (laatukortti 6). Erikoisesti sähköiset oppimateriaalit ja tieto- sekä viestintätekniikan hyödyntäminen opetuksessa
4. Lukion oma painotus:.
Kehittämiskohteita LV 2015-2016
-
Koulutuksen järjestäjän arviointikohteet
-
Opetussuunnitelman toteuttaminen, opetus ja opetusjärjestely (Lukion OPS2016-työ)
-
Opiskelijahuoltolain velvoittamien suunnitelmien jalkauttaminen koulun arkeen
-
-
Lukion omat painopistealueet
-
Sähköiseen ylioppilastutkintoon valmistautuminen
-
TVT:n opetuskäytön edistäminen opetuksessa
-
Lv 2014-2015 arvioinnista seuraavat toimenpiteet
-
LV 2014-2015 arvioinnin tulokset:
1. Arviointikohde: Erityisopetuksen kehittäminen
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
Opiskeluvaikeuksissa olevien tukeminen. Ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen ja lukilausuntojen hankkimiseen ohjaaminen niitä tarvitseville. Kaikille lukion opiskelijoille lukion päättötodistus/ei keskeyttämisiä |
Lisäresurssia tarvitaan. Erityisopettajan apua muuhunkin kuin testausten järjestämiseen. Luki tutuksi -projekti Seurantaa kehitettävä. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Arviointikohde: Vieraiden kielten opiskelun tehostaminen ja vieraiden kulttuurien tuntemuksen edistäminen ja kansainvälisyys
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
1. Kieltenopetus 2. Alueellinen yhteistyö 3. Lukion Eurotour 2016 4. Kansainvälisyys |
1. Lukion kielitarjonta säilytetään, lisäksi opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus opiskella harvinaisempia kieliä esim. IsoVerstaan kautta. 2.Ensi lukuvuoden alussa käynnistetään yhteistyö palvelutalon ja päivähoidon kanssa Erasmus+-hankkeen rahoituksella, aloitetaan opettajien sitouttaminen. Toteutus 2015-2017. Hankkeessa mukana unkarilainen Vajda Peter Evangelikus Gimnazium. Opettajat tapaavat suunnittelun merkeissä kummassakin maassa syksyllä 2015 3. Toteutetaan Eurotour2016: Krakova-Praha-Berliini, vastuuopettaja Hannu Vuorimaa 4. Kannustetaan opettajia hakemaan Erasmus- ja muita apurahoja henkilökohtaisiin opintomatkoihin. Suunnitellaan opintoretkeä Ylenurmeen, pohditaan kansainvälisyysyhteistyötä lähialueen lukioiden kanssa. Osallistutaan rahoituksen toteuduttua Euroscola-päivään Strasbourgissa mahdollisesti 12/2015 tai keväällä 2016. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
3. Arviointikohde: Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen opetuksessa
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
Kotisivujen kehittämistä jatketaan ja kotisivuille/youtube tuotetaan videomateriaalia koulun tapahtumien ja toiminnan esittelemiseksi. Ensi lukuvuoden alusta pidetään huoli, että kaikilla opiskelijoilla on Ipad/läppäri/tms. Tavoitteena BYOD (BringYouOwnDevice) Koulu kilpailuttaa toimittajat ja tarjoaa pari mahdollisuutta hankkia kohtuuhintainen tablet-laite/läppäri tms koulun kautta. Sähköisen YO-kirjoituksen tuomat vaatimukset otetaan heti lukuvuoden alusta käyttöön opetuksessa. Perustamalla luokkaan D1 sellainen varustus, että Abitti-kokeita on helppo luokassa toteuttaa, eikä vaadi opettajilta liiallista lisätyömäärää. Lisäksi tutkitaan mahdollissuutta remontoida ATK-luokka nykyaikaiseksi. GAFE-palvelu otetaan käyttöön heti lukuvuoden alusta, ainakin kaikilla ykkösillä ja kakkosilla |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
4. Hankkeet ja toimet , joihin koulu on sitoutunut
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
1. Oppilaanohjaus 2. Yrittäjyys 3. Ammatilliset. opinnot 4. Urheiluakatemia |
ArvioiA Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
Lukion omat arviointikohteet:
1. Arviointikohde: Työhyvinvoinnin edistäminen
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
1. Muutosvalmiudet |
Kustannusyhtiöiden järjestämää koulutusta e-oppikirjojen käyttöön toivotaan. Digabin järjestämää koulutusta yhdessä lähilukioiden kanssa. Sähköiseen ylioppilastutkintoon valmistautuminen jatkuu. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Työhyvinvointi ja stressin kokeminen |
OPS:n perusteita aletaan tuottamaan yhdessä yhteistyölukioiden kanssa. OPS:sta pyritään tekemään mahdollisimman maanläheinen ja ilmiöpohjaiseen opetukseen liittyvä. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Miten yrittäjyyden edistäminen toteutuu koulussa
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
1. Varojen hankinta Euroopan matkalle |
Google driven käyttöä jatketaan kirjanpidossa. Osallistutaan Musiikkipäivien ja teräsmies kilpailun talkoisiin. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Sisäinen yrittäjyys |
Yritetään edelleen seurata poissaoloja. Kehitetään keinoja lisätä omaa motivaatiota ja yhteisöllisyyttä. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
3. Yhteistyö kunnan elinkeinotoimen kanssa |
Yhteistyöt viritellään esimerkiksi 4H-kerhon ja muiden kolmansien osapuolten kanssa |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: . |
3. Arvioitikohde: Lukion omat arviointikohteet
Lukion fyysisten työskentelyolosuhteiden parantaminen
Kehittämiskohteet |
Toimenpiteet lv 2015-16 |
|
1. Lukion tilojen yleinen järjestäminen |
Opiskelijoilta kysytään ideoita ja tarkastellaan ideoin toimivuutta. Vanhojen kalusteiden kunnostaminen, mikäli mahdollista.Lisäksi muita kalusteita hankitaan mahdollisuuksien mukaan. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Opettajien työskentelyolojen parantaminen |
Ergonomia-tutkimus ja kalusteiden ja sisustustarvikkeiden hankintaa |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: Jatkotoimenpiteet 2016-17: |
2. Energiaa Mobiilisti-hanke |
Syksyn aikana “pelialusta” valmis ja hankkeen sivustot ja muut tuotokset täysin julkiseksi. Toinen kysely toteutetaan ja julkistetaan. Hanke päättyy. |
Arvioi2 Arviointi 2015-2016: . Jatkotoimenpiteet 2016-17: |