Honywood
Kouluvierailu oli tällä kertaa hieman erilainen kuin viime vuonna, olihan mukana kolme “konkaria” ja kaksi ensikertalaista, lisäksi seurueemme luokanopejäsen lähti toiseen kouluun.
Honeywood Community Science School poikkesi lähtökohdiltaan edellisvuoden koulusta, oli pärjännyt kansallisissa tasonmittauksissa hyvin ja oli muutenkin toimiva koulu, joten siinä mielessä ei ollut pakottavaa tarvetta uudistua. Koulu oli kunnallinen alakoulu ja yläkoulu, jossa on oppilaita kaikenlaisista perheistä ja oppimiskyvyt ovat hyvin erilaisia. Toiminta oli kuitenkin melko passiivista ja opetushenkilökunta tuntui väsyvän kaikesta huolimatta. Vuonna 2002 rehtori Williams, joka ajatuksiltaan oli ja on teknologisti, päätti, että koulun on uudistuttava.
Hän otti hypyn pimeyteen ja alkoi hankkimaan opetusteknologiaa. Tuolloin vastaavanlaiset uudistukset olivat harvinaisia, joten taustatietoa ei juuri ollut saatavilla.
Muutos alkoi siis vuonna 2002 ja jatkuu edelleen. Vaikka prosessissa on ollut nopeitakin hyppäyksiä, on se kokonaisuudessaan siis ollut pitkä. Matkan varrella opettajia ja henkilöstöä on koulutettu. Kaikki eivät muutoksista ole tykänneet ja heidän tilalleen on täytynyt rekrytoida uutta henkilöstöä. Tällä hetkellä henkilöstö on työstään innostuneita ja motivoituneita, mikä näkyy vierailijoillekin.
Vuonna 2006/2007 opetussuunnitelmiin tehtiin isoja muutoksia: luovuttiin opettajajohtoisuudesta ja siirryttiin kohti “ilmiöpohjaista” opetusta. Nykyisellään koulussa on yhdeksän kertaa vuodessa viikko jolloin uudet projektit/ilmiöt otetaan tarkasteltavaksi ja seuraavat neljä viikkoa niitä sitten työstetään. Päivien rakenne on 100 min tunti, 15 min välitunti, 100 min tunti, 45 min ruokatunti ja 100 min tunti. Tämän lisäksi jokaista 100 minkohti on varattu 30 min kotityöaikaa.
Oppilaiden vastuuta on lisätty, tunneilla ei ole aina pakko olla juuri tietyssä luokassa, vaan töitä voi tehdä kirjastossa, ulkona, aulassa tms.
Valinnan vapautta on paljon jo alakoulu ikäisillä ainevalintojen osalta. Vanhempien kanssa käydään säännöllisesti läpi oppilaan/opiskelijan kehittymistä ja työskentelyä. Kotitehtävien kohdalla, ongelmien sattuessa otetaan esim. sähköpostilla yhteyttä opettajaan, myös iltaisin ja viikonloppuisin, ja vastauskin saadaan. Tavoitteena oli jokaisen oppilaan kohdalla myös epämukavuusalueelle meneminen ja sitä kautta työnteon merkityksen opettaminen myös hyville oppilaille, kaikille oli siis itsensä tasoisia haasteita. Vaikka varsinaista arvosanaa ei taidettu antaa ennen kuin viimeisinä vuosina päättökokeissa (kaikkien tulokset ovat parantuneet selvästi) oli jokaisen jakson jälkeen arviointi, jossa jokaiselle kerrottiin missä mennään. Arviointi meni esim. B2 eli arvosana B ja olet pitänyt tasosi, jos olisi ollut 1 taso laskenut, ja vaarassa laskea arvosanaa, jos 3 taso on noussut ja on mahdollisuus tulevaisuudessa saada A.
Missä sitten näkyi teknologia? Kaikkialla ja ei missään, jokaisella oppilaalla oli oma iPad ja niitä kohdeltiin suhteellisen hyvin, toki käytön jäljet todellakin näkyivät. Mutta teknologia tai oikeastaan iPadin ja sen appsien käyttö ei ollut itsetarkoitus, vaan se oli työväline, kun etsittiin tietoja ja toisaalta tehtiin ja työstettiin omia projekteja. Koulussa myös painotettiin sitä, että oppilas on tietoinen omasta oppimisprosessistaan.
Kokonaisvaikutelma koulusta oli mahtava, kaikki kunnioittivat koulua ja sen henkeä, niin oppilaat, kuin opettajat. Oltiin ylpeitä meidän koulusta. Kaikkialta huokui mukava, rento ja vapautunut yhdessä tekemisen henki. Ääntäkin syntyi, koska oppilaat saivat esim. keskustella toistensa kanssa ja neuvoa toisiaan projekteja työstäessään. Jos kaipasi rauhallisempaa työskentely tilaa, oli esim. kirjasto sitä varten. Opettajatkin olivat luokissa monesti yksi monista,ei pomona.
Flitch Green Academy- primary school
Kouluvierailulla englantilaisessa yksityiskoulussa.
Ajelimme bussilla reilun tunnin kohti vehreää Lontoon maaseutua. Pienessä kylässä sijaitseva yksityinen alakoulu sijaitsi viehättävällä paikalla rauhallisen pikkukylän keskellä. Koulu on uusi, rakennettu 2008.
Koululaiset käytetään joka viikko metsässä retkillä ja muutoinkin koulun ympäristön vehreyteen on panostettu. Koulussa on sisäpiha, jossa oppilaat voivat hyvillä ilmoilla viettää vapaa-aikaansa. Pienille oppilaille on erillinen leikkipiha, jossa on paljon heille tarkoitettuja leikkivälineitä.
Koulussa opiskellaan koko ajan ryhmissä. Luokat ovat suuria, 29-30 oppilaan luokkia. Jokaisessa luokassa on yksi avustaja miltei kaiken aikaa. Opetus keskittyy ilmiöpohjaisuuteen, kutakin aihetta käsitellään 2-6 viikkoon. Pienten luokassa, esikoululaisilla oli menossa dinosaurus-aihe ja isommilla mm. avaruus.
Joka päivä on myös puolen tunnin oppitunti, jossa oppilas voi keskittyä viiteen eri osa-alueeseen oman mielenkiintonsa mukaan:
- challenge conqueror
- confident character
- cool collaborator
- creative navigator
- critical thinker
Nämä osa-alueet on jaettu vielä leveleihin 1-5.
Ohessa yksi esimerkki oppilaille annettavasta vapaavalintaisesta tehtävästä, jonka pohjalta työskentely aloitetaan. Tämä on viidennen luokan tehtävä eli englantilaisessa koulussa viimeisellä luokalla alakoulussa olevan oppilaan tehtävä. Koulu aloitetaan Englannissa kuusivuotiaana ja esikoulu viiden vuoden iässä.
Yrityksen ja erehdyksen kautta koululle on valikoitunut viisi perusappsia, joiden avulla ilmiöitä pyritään visualisoimaan ja yleensä aina ilmiön tutkimisen tuloksena syntyy jokin esitettävä tuotos. Se, millainen tuotos on, riippuu aivan tekijästä ja se on useimmiten yllätys opettajallekin. Innovatiivisuus ja luovuus kuuluvat oppimiseen.
Tieto-ja viestintätekniikan rinnalla tehtiin perinteistä vihkotyöskentelyä ja kirjoitettiin käsialalla!
Englantilaisessa koulussa arvostetaan opettajaa. Harvan nimilappu siirtyy tuonne punaiselle alueelle, joka tarkoittaa rehtorin puhutteluun joutumista. Oranssi paperi tarkoittaa viestiä kotiin, ja sekin otetaan kodeissa vakavana asiana ja vanhemmat tulevat sen koululle selvittämään. Tavoitteena on saada nimensä tähtiin eli päivä sujumaan mallikkaasti, jolloin saa oikeuden osallistua jonkin mukavan asian arvontaan.